شفقنا اقتصادی- رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه زمانی که ارتکاب فساد اقتصادی هزینه کمی داشته باشد امیدی به کاهش آن وجود ندارد، گفت: نقطه آغاز رکود، بخش تولید بوده و با تداوم رکود، سایر بخش ها مثل خدمات و ساختمان نیز ر دام رکود افتادهاند؛ بنابراین برای اقتصاد ایران تنها راه توسعه، توجه به بخش های مولد اقتصادی است.
غلامحسین شافعی در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که امروز (۲۳ آبان) برگزار شد، گفت: اقتصاد ما با وجود تلاش ها و اقدامات انجام شده همچنان با مسائل و مشکلاتی روبرو است. رکود، محدودیت روابط بانکی، بیکاری گسترده، توزیع تاعادلانه درآمدها و نبود یک برنامه و استراتژی هدفمند که مورد وفاق باشد از جمله این مشکلات است.
وی ادامه داد: نگاه کوتاه مدت به مسائل و ارائه راهکارهای کوتاه مدت مثل بنگاه های زودبازده تجربه های تلخی بوده است که فقط می تواند مدتی بیکاری را به تاخیر بیندازد و اشتغال کاذب ایجاد کند. باید توجه کنیم که اقدامات اورژانسی نباید ما را از برنامه های بلند مدت دور کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بیکاری تنها مشکل اقتصاد ایران نیست، گفت: کمبود سرمایه گذاری، کمبود پس اندازها، رکود، تمرکزگرایی، توزیع ناعادلانه درآمدها، کارا نبودن سیستم پولی و مالی از دیگر مشکلات اقتصاد ما است. راهکار برای برون رفت از این مشکلات مشخص است، راهکار اصلی تولید محوری، اقتصاد مقاومتی و همدلی و همیاری است.
شافعی تصریح کرد: با نگاهی به آمارهای بانک مرکزی در زمینه رشد اقتصادی، آنچه مشهود به نظر می رسد این است که نقطه آغاز رکود بخش تولید بوده است و با تداوم رکود سایر بخش ها مثل خدمات و ساختمان در دام رکود افتاد؛ بنابراین برای اقتصاد ایران یگانه راه توسعه توجه به بخش های مولد اقتصادی است و همچنین توازن و همگامی بخش خصوصی و بخش دولتی است که می تواند عرصه را برای حرکتی هدفمند ایجاد کند.
منبع: ایسنا