نمایشگاه‌های تخصصی؛ ابزارهایی کارآمد برای توسعه صادرات

شفقنا اقتصادی- نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به عمر کوتاه این صنعت در کشور گفت: با وجود کیفیت خوب محصولات ایرانی برخی موانع داخلی و خارجی مانع از موفقیت چشم‌گیر این صنعت در بخش صادرات شده است.

رضا کمپانی، در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی هرمزهلث افزود: حدود ۲۰ سال از شکل‌گیری صنعت تجهیزات پزشکی در ایران می‌گذرد و در ۱۵ سال نخست، توزیع محصولات این صنعت منحصر به بازار داخلی بود. اکنون ۴۰ درصد از محصولات مورد نیاز مراکز درمانی داخل کشور تولید می‌شوند که حجم آن به حدود ۴۰۰ میلیون دلار، معادل هزار میلیارد و پانصد میلیون تومان می‌رسد. 

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی نیز وارد کشور می‌شود که اگر تولید داخل نبود دو برابر این میزان باید به خرید کالاهای خارجی اختصاص می‌یافت. 

کمپانی گفت: صنعت تجهیزات پزشکی با توجه با بودجه های ثابت و گاه کاهنده‌ای که تا پیش از طرح تحول سلامت در این حوزه وجود داشت، کمک قابل توجهی به افزایش استانداردهای تندرستی در کشور کرده است. 

وی افزود: در ۱۰سال اخیر با افزایش کیفیت محصولات، برخی شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند استانداردهای لازم را برای ورود به بازارهای جهانی کسب کنند.

نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به صادرات حدود ۲۵ میلیون دلاری صنعت مورد اشاره در سال گذشته، ادامه داد: از این میزان ۱۲.۲میلیون دلار کالا از طریق گمرکات کشور و بر اساس تعرفه‌های تجهیزات پزشکی صادر شده است.

کمپانی گفت: شرکت‌های فعال در صنعت تجهیزات پزشکی همچنین در قالب لیبل‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک یا ایجاد کارخانه‌های مستقل در کشورهای دیگر معادل ۱۳ میلیون دلار از اجزا و قطعات خود را در بازارهای جهانی و حتی اروپا عرضه کرده‌اند.

وی توضیح داد: برخی از فعالان این حوزه با انعقاد معاهده‌های سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای مطرح خارجی، قطعات مورد استفاده در دستگاه‌های تخصصی را داخل تولید و صادر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر افزود: صنایع تجهیزات پزشکی همچنین با ایجاد کارخانه‌های مستقل در برخی از کشورها از جمله روسیه سفید، ترکیه و مالزی، محصولات خود را از طریق نمایندگان محلی عرضه می‌کنند.

به گفته کمپانی ساخت کارخانه‌ای در سوئد نیز در حال اتمام است که فعالیت خود را در مرحله نخست با تولید مانیتور اعلام علائم حیاتی بیمار آغاز می‌کند و در آینده چند محصول دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری بر کالاهای دارای مزیت نسبی

این فعال اقتصادی گفت: میزان صادرات صنعت تجهیزات پزشکی چشمگیر و رضایت‌بخش نیست اما نباید فراموش کرد که زمانی نه تنها هیچ صادراتی در این حوزه وجود نداشت که کشور نیازمند واردات حدود دو میلیارد دلار کالا بود.

مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر افزود: اکنون تولیدات داخلی علاوه بر صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری، هر چند به میزان اندک اما به بازارهای جهانی نیز صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: با وجود کیفیت خوب تجهیزات پزشکی، موانعی داخلی و خارجی مانند اجرایی نشدن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و تحریم‌های بین‌المللی روند حضور شرکت‌ها را در بازارهای جهانی کند کرده است.

کمپانی افزود: رکود اقتصادی باعث شده، بنگاه‌ها در بخش‌های مربوط به تحقیق و توسعه و هزینه‌کرد صادرات با مشکل مواجه شوند اما با توجه به دانش فنی بالایی که در بعضی از زیرشاخه‌های صنعت تجهیزات پزشکی وجود دارد، فعالیت گسترده در زمینه صادرات امکان‌پذیر است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: گسترش صادرات به جذب بیشتر سرمایه‌های‌ داخلی و خارجی نیاز دارد و می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله ساخت داخل، لیبل‌گذاری، ایجاد کارخانه مستقل در کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری مشترک صورت گیرد.

نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی برای گسترش صادرات، گفت: تعدادی از کالاهای ایرانی در شاخه‌های مصرفی تخصصی و سرمایه‌ای های‌تک از قابلیت حضور در بازارهای اروپایی و جهانی برخوردارند از جمله دستگاه‌های مانیتورینگ علائم حیاتی، انکوباتور، فوتوگرافی، کوتر جراحی و تخت‌های عمل.

کمپانی افزود: چنین کالاها ضمن آن که به دانش فنی بالایی نیاز دارند، ارزش افزوده قابل توجهی نیز ایجاد می‌کنند و سیاست‌گذاری‌های صادراتی باید روی چنین محصولاتی متمرکز شوند چرا که ایران در این حوزه‌ها از مزیت نسبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر با اشاره به این نکته که سرمایه‌گذاری روی صادرات کالاهای مصرفی عام به صرفه نیست، ادامه داد: بنگاه‌های داخلی در مورد چنین کالاهایی، امکان رقابت با کشورهایی مانند چین و هند را ندارند چرا که این کشورها با توجه به جمعیت بالای خود تیراژ محصولات را افزیش و قیمت تمام‌شده آنها را کاهش می‌دهند.  

وی گفت: با وجود موانع و مشکلات موجود، صنعت تجهیزات پزشکی از ظرفیت‌های خوبی در زمینه صادرات برخوردار است و در سال جاری نیز یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه در میان سه شرکتی قرار داشت که به عنوان صادرکننده نمونه از دست رئیس‌جمهور مدال افتخار دریافت کردند.

این فعال بخش خصوصی افزود: در بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته، صادرات تا حدودی قابل قبول بوده است. 

به گفته کمپانی، علاوه بر کالاهای پزشکی در بخش آزمایشگاهی نیز انواع محصولات از جمله کیت‌ها و تست‌های بارداری، مواد مخدر یا اچ‌آی‌وی و همچنین تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها در ایران تولید و صادر می‌شوند.

وی افزود: در بخش دندانپزشکی نیز تولیداتی در کشور وجود دارد که سرآمد آنها در بحث صادرات یونیت‌ها هستند اما عمده اقلام مصرفی مورد استفاده در این رشته از طریق واردات تامین می‌شود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: یک کشور نمی‌تواند در همه گروه‌های کالایی به یک اندازه سرمایه‌گذاری داشته باشد چرا که این امر صرفه اقتصادی ندارد و رقابت با برندهای مطرح جهانی امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر، نمایشگاه‌های تخصصی را از جمله ابزارهای کارآمد برای توسعه صادرات دانست و افزود: هرمزهلث نیز در همین راستا شکل گرفته است اما در صورتی که بازدیدکنندگان خارجی بیشتری داشته باشد تاثیر آن بر شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک یا انتقال تکنولوژی افزایش می‌یابد.

کمپانی ادامه داد: استقبال داخلی از دوره اخیر نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته است. 

وی با اشاره به تحریم شرکت‌های ایرانی از طرف نمایشگاه عرب‌هلث گفت: اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی توانسته است پس از مذاکرات بسیار، برای سال ۲۰۱۷ با دریافت غرفه‌ای به مساحت ۷۲ مترمربع در این رویداد مشارکت کند.

نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: غرفه مورد نظر با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به نمایش محصولات ایرانی دانش‌بنیان اختصاص دارد.

منبع:‌ ایسنا