شفقنا اقتصادی – سند پروژه ظرفیت سازی اجرای مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوزه کارون بین ایران و ژاپن امضا شد.به گزارش مهر، محمد عقیقی در مراسم امضای سند پروژه ظرفیت سازی برای اجرای مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوزه کارون با همکاری آژانس همکاریهای بینالمللی ژاپن (جایکا) اظهار داشت: لازم است به همکاریهای جایکا با معاونت آبخیزداری در ۲۰ سال گذشته اشارهای داشته باشیم. بر همین اساس در سال ۷۶ در وزارت جهاد سازندگی تفاهمنامهای بین معاونت آبخیزداری و جایکا امضا شد که در همین راستا از سال ۷۷ کارشناس مقیم جایکا در معاونت آبخیزداری وقت مستقر شد و هدف از استقرار وی این بود که زمینههای همکاری دو طرف شناسایی و دورههای همکاری به خوبی نیازسنجی شود.وی اضافه کرد: از سال ۷۹ اولین پروژه مشترک بین این دو نهاد استارت خورد.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در همین راستا عملیات آبخیزداری حوزه کارون شمالی که در سطح ۷/۲ میلیون هکتار بود توسط تیم جایکا اتفاق افتاد.عقیقی ادامه داد: همچنین در سال ۸۲ پروژه حفاظت اکوسیستم تالاب انزلی و حوزه بالادست آن را با همکاری جایکا اجرا کردیم که اجرای این طرح نیز به مدت دو سال طول کشید.وی تأکید کرد:از سال ۸۰ تا ۸۳ که شاهد سیلهای مخرب در استان گلستان بودیم باعث شد سال ۸۴ با جایکا طرح کنترل سیل را به اجرا درآوریم که این طرح نیز دو سال طول کشید.عقیقی با بیان اینکه جایکا سال ۷۶ در ایران تأسیس شد گفت: پروژه ظرفیت سازی حوزه آبخیز کارون پنجمین پروژهای است که بین جایکا و معاونت آبخیز داری امضا میشود.
تجربیاتی که تاکنون داشته ایم نشان میدهد همکاریهای دو طرفه بسیار خوب بوده و موفقیتهای زیادی را در این پدیده به دست آوردهایم. مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: با فضای ایجاد شده در پسافرجام یک فرصت برای ما پیش آمده که همکاریهای بینالمللی مان را گسترش دهیم. به گزارش مهر، امضای نهایی سند پروژه ظرفیت سازی برای اجرای مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوزه کارون با همکاری آژانس همکاریهای بینالمللی ژاپن (جایکا) با حضور مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه در محل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور امضا شد.
منبع: mardomsalari