شفقنا اقتصادی – معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تأکید بر نقش تعیینکننده مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف برق اعلام کرد: «پویش ۲۵ درجه» و «طرح ملی سبا» با محور فرهنگسازی مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف، در حال اجراست؛ اقداماتی که با تنظیم کولرهای گازی روی ۲۵ درجه، ضمن کاهش محسوس مصرف برق و هزینه قبوض، به پایداری شبکه و تأمین برق مطمئن برای همه مشترکان کمک میکند.
به گزارش شفقنا اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، مصطفی رجبیمشهدی، با اشاره به اثرگذاری مستقیم همراهی مردم در مدیریت مصرف برق گفت: پویش های «۲۵ درجه» و «سبا» دو برنامه محوری هستند که با مشارکت عمومی، میتوانند بهینهسازی مصرف انرژی را از توصیههای کلی به یک نتیجه واقعی و قابل اندازهگیری در سطح خانوار و شبکه برق کشور تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه مشترکان پرمصرف طبق قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق مشمول افزایش پلکانی تعرفهها هستند، افزود: در بسیاری از موارد، صرفهجوییهای ساده و قابل اجرا میتواند مشترک را از پلکانهای بالاتر به پلکانهای پایینتر و حتی به زیر الگوی مصرف بازگرداند؛ موضوعی که هم کاهش قابل توجه مبلغ صورتحساب را به دنبال دارد و هم به تأمین برق پایدار برای سایر مشترکان کمک میکند.
رجبیمشهدی درباره «پویش ۲۵ درجه» توضیح داد: هدف این پویش آن است که در فصل گرم، دمای محیط کمتر از ۲۵ درجه تنظیم نشود؛ چرا که ۲۵ درجه به عنوان دمای رفاه و آسایش شناخته میشود و کاهش دمای کولرهای گازی به اعداد زیر ۲۵ درجه میتواند مصرف برق تجهیزات سرمایشی را بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد و در نتیجه، مشترکان را سریعتر وارد پلکانهای بالاتر تعرفهای کند.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو همچنین با اشاره به طرح ملی «سَبا» گفت: این طرح با محوریت سفیران بهینهسازی انرژی و با مشارکت بانوان و دانشآموزان دنبال میشود و تلاش دارد با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگ، هنر و هویت ایرانی، رفتارهای درست مصرف را به یک عادت پایدار در جامعه تبدیل کند.
رجبیمشهدی در پایان با تأکید بر ضرورت اطلاعرسانی گسترده درباره این پویشها خاطرنشان کرد: با افزایش آگاهی عمومی و مشارکت مردم، امید میرود بهینهسازی مصرف انرژی در کشور به شکلی پایدار، فراگیر و اثرگذار محقق شود.