شفقنا اقتصادی– رییس هیاتعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، یکی از اهداف ایمیدرو را تلاش برای خروج حوزه معدن و صنایع معدنی کشور از انزوا و توجه مدیریت کلان کشور و تصمیمسازان به این حوزه دانست.
مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییسهیات عامل ایمیدرو در ملاقات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: فرصتهای موجود در حوزه معدن یکی از فرصتها و ظرفیتهای مهم کشور پس از نفت و گاز است.
بنابر اعلام ایمیدرو، وی افزود: تلاشهای انجام شده در ۱۰۰ سال اخیر فقط اکتشاف چندهزار کیلومتر مربع از مساحت کشور بوده و هنوز ظرفیتهای بسیار زیادی برای اکتشاف وجود دارد.
کرباسیان گفت: برای توسعه این فناوری، استفاده از علم و فناوری بینالمللی و منابع مالی خارجی در کنار مهارت و دانش متخصصان داخلی ضروری است.
وی ماموریت ایمیدرو را توسعه معدنی از طریق سرمایهگذاری، و همچنین توانمندسازی و تحویل کار به بخش خصوصی دانست.
کرباسیان بخش آموزش و پژوهش ایمیدرو را بسیار فعال دانست و اظهار امیدواری کرد: از ظرفیتهای آموزشی-پژوهشی و برنامههای کمیسیون ملی یونسکو و سازمان یونسکو بیش از پیش استفاده شود.
وی اظهار داشت: توجه به حفظ حقوق جوامع پیرامونی معادن و مسایل زیست محیطی و حفظ این ثروتها برای نسلهای آینده از مسایلی است که مسئولان ایمیدرو به آن توجه دارند.
سعداله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این ملاقات، آمادگی این کمیسیون را برای ایجاد و توسعه همکاریهای پژوهشی و آموزشی و برگزاری دورههای مشترک ملی و بینالمللی با همکاری ایمیدرو اعلام کرد.
وی همچنین به معرفی فعالیتهای کمیسیون در حوزه آموزش، علوم و فرهنگ پرداخت و با توجه به ارتباط فعالیتهای ایمیدرو با اهداف آن نهاد بینالمللی و آرمانهای توسعه پایدار ۲۰۳۰ ، آمادگی کمیسیون را برای توسعه همکاریها اعلام کرد.
در این جلسه مهین گزانی مدیر گروه علوم طبیعی کمیسیون به پتانسیل علمی بالا و نقش موثر یونسکو در ظرفیتسازی و تقویت همکاریهای جنوب- جنوب و جنوب – شمال اشاره کرد.
وی تعریف بیش از ۶۵۰ پروژه بینالمللی از سوی یونسکو در زمینه علوم زمین را نشان از اهمیت این موضوع در نزد یونسکو دانست و گفت: زمینههای مناسبی برای برگزاری دورههای مشترک با همکاری یونسکو و کشورهای توسعه یافته و همچنین در زمینه بومیسازی دانش و فناوری در ایران، وجود دارد.
مدیر گروه علوم طبیعی کمیسیون افزود: استفاده از توان مشترک کارشناسان یونسکو و کارشناسان ایرانی در استفاده از روشهای کاربردی نوین در اکتشاف، استخراج و فرآوری و همچنین امکان تدوین برنامه توسعه با تاکید بر اهداف توسعه پایدار و حراست از محیط زیست و تنظیم بستههای آموزشی مربوط، فراهم است.
بهزاد مهرابی عضو کمیته ملی برنامه علوم زمین و ژئو پارک کمیسیون نیز با تاکید بر وجود پتانسیلهای فراوان همکاری در طرفین، خواستار ایجاد و گسترش بیشتر تعامل و حمایت از فعالیتهای مشترک طرفین شد.
شمسالدین سیاسیراد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز در این نشست اظهار داشت: پنج حوزه از ظرفیتهای همکاری بین کمیسیون و ایمیدرو، پژوهش در زمینه اثرات زیست محیطی معادن با توجه به توسعه پایدار، آب و انرژی، بازسازی عرصه معادن، ژئوپارکها و پایش مخاطرات در حوزه معدن است.
این برنامه در کمیته ملی علوم زمین و ژئو پارک کمیسیون تشکیل شد و در پایان طرفین آمادگی خود را برای تنظیم تفاهمنامه همکاری و عقد قرارداد در حوزههای آموزشی، پژوهشی و حمایت از برنامههای مشترک اعلام کردند.
منبع: ایمیدرو