فقر مدیر ماهر داریم

شفقنا اقتصادی- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه مدیران ایرانی از نظر دانش به روز بوده اما از نظر مهارت مشکل دارند، گفت: ۵۰۰ مدیر ایرانی بزودی در تراز جهانی آموزش خواهند دید.

محمد علی محمدی در خصوص اینکه چرا شیوه های جدید آموزش مدیران در سطح بین المللی دیر شروع شده است، گفت: فلسفه تشکیل سازمان از ابتدا این بود که مدرسه عالی کسب و کار برای تربیت مدیران باشد. بنابراین توسعه ظرفیت مدیریت کشور در سطوح مختلف برای آن تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس تا امروز، سازمان فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: ارتباط سازمان با محیط بین‌الملل همواره برقرار بوده است، حتی در سال‌هایی که بحث تحریم‌ها را داشتیم، ارتباط ما با اروپا برقرار بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام اینکه ارتباط با مراکز آموزش معتبر اروپا به ویژه فرانسه را در سال‌های تحریم داشتیم، اظهار داشت: بدلیل ارتباط با مراکز آموزشی معتبر اروپا و بویژه فرانسه،  مدیران ایرانی توانستند از این آموزشها در سطح جهانی بهره مند شوند.

محمدی ادامه داد:در این دوره‌های آموزشی، آموزش‌هایی در  سطح «ام بی ای» که متقاضی زیادی هم در جامعه داشت را پیگیری می کردیم.

وی با بیان اینکه پس از برجام موضوع آموزش مدیرانی در تراز جهانی به صورت جدی مطرح شد، گفت: ارتباط بیشتر موسسات و سازمان‌های ایرانی با شرکت‌های بین المللی منجر به این شد که نیاز به مدیرانی در سطح جهانی بیشتر احساس شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی در عرصه بین المللی نیاز به مهارت‌ها و شایستگی های خاصی دارد، اظهار داشت: از اواخر دهه ۸۰ بحث‌های مطالعاتی برای اینکه چگونه شایستگی‌ها را تعریف کنیم تا مدیران در سطح جهانی بتوانند بازیگر خوبی باشند از طریق هیات علمی سازمان شروع شده بود اما پس از برجام و اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی، این موضوع جدی‌تر شد.

محمدی با بیان اینکه مشاوران سازمان کار در یک تحقیق علمی ۱۱۰ تا ۱۲۰ مدل شایستگی در سطح جهانی را مورد بررسی قرار داده بودند، گفت: این مطالعات ادامه داشت تا اینکه از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که در مذاکرات بین‌المللی نیاز به مدیرانی با شایستگی خاص داریم تا از جلسات برنده بیرون بیایند.

وی ادامه داد: الان متاسفانه به دلیل سالها دوری ما از محیط بین المللی یکسری قوانین، مقررات و ارتباطات جدیدی مطرح شده که ما باید از اینها مطلع شویم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه نگاه تراز جهانی این نیست که مدیران بیرون از کشور کار کنند بلکه باید مدیرانی  توانمند تربیت کنیم که بتوانند با مدیران جهانی رقابت کنند، گفت: از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که سازمان مدیریت صنعتی وظیفه آموزش مدیران و به روزرسانی دانش مدیران را برعهده بگیرد تا مدیران ما بتوانند درعرصه جهانی وارد عمل شوند.

نیاز به حداقل ۵۰۰ مدیر تراز جهانی

محمدی  با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که کشور در شرایط فعلی نیاز به ۵۰۰ مدیر خوب در سطح جهانی دارد، اظهار داشت: تعداد مدیران با توجه به ظرفیت تولید در کشور تعیین شد زیرا ما پتانسیل بیشتر از این نداریم و ممکن است منجر به سطحی نگری در تربیت مدیران شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس آموزش ۵۰۰ نفر از مدیران کشور در دستور کار سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفت.

وی در خصوص اینکه ۵۰۰ مدیر با چه تعاریفی برای گذراندن دوره آموزشی انتخاب می شوند، گفت:ما نیاز داشتیم که مدل شایستگی‌ها را تعریف کنیم. برای ایجاد یا تقویت این شایستگی‌ها باید مسائل آموزشی تعریف شود چرا که این آموزش هم به تنهایی کافی نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فزود: ما برای آموزش مدیران در این برنامه جدید، یک آزمون و مسابقه داریم و آنهایی که پتانسیل بهتری برای توسعه دارند را برای گذراندن دوره آموزشی انتخاب می‌کنیم.

محمدی با اعلام اینکه این فرآیند الگو گرفته از انتخاب مدیران شایسته در سطح جهانی است، گفت: الگوهایی زیادی را در سطح دنیا بررسی کردیم و ماحصل این بود که تصمیم گرفته شد این مدیران از طریق آزمون و مصاحبه انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه مدیرجهانی فردی است که در یک فرآیند تربیت می‌شود، اظهار داشت: از بین ۵۰۰ مدیرجهانی که ما آموزش می‌دهیم ممکن است ۱۰۰ مدیر در تراز جهانی شوند، اما در فرآیند انتخاب این مدیران، شریک خارجی ما هم مصاحبه را انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه در کنار این پرورش مدیران، اساتید را هم پرورش می دهیم، گفت: هدف ما این است که به مرور تربیت منابع انسانی هم انجام گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع دیر شروع نشده است، افزود: سازمان مدیریت صنعتی خوشبختانه ۱۰۰ نفر اعضای هیات عملی دارد که اساتید ایرانی هستند و ما برای دکترای حرفه ای هم از اساتید استفاده می‌کنیم.

محمدی با بیان اینکه اساتید ما  سالها در عرصه جهانی وارد نشدند، گفت: یک استاد ایرانی که قوانین بین المللی را تدریس کند نیاز به تمرین دارد و ما اصرار داریم که کسانی که در این فرآیند هستند، جدا از دانش، تمرین و تجربه هم داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه کسانی که وارد این دوره می‌شوند الان در محیط بین المللی هم حضور دارند، اظهار داشت: ما در داخل کشور ضعف داریم. شاید در محیط دانشگاه این افراد موفق باشند اما در جاهایی که مدیران باید در عرصه جهانی باشند، ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: البته باید زودتر وارد عرصه بین المللی می شدیم اما به نظر می‌رسد که به دلیل استفاده از متون داخلی و بین المللی در سازمان، آمادگی این وجود دارد که سریع به جامعه جهانی متصل شوند.

محمدی در خصوص وضعیت مدیریت در کشور، گفت: ابعاد شایستگی مدیر یک بخشی دانش و مهارت است و بخشی دیگر به ویژگی‌های شخصیتی برمی‌گردد، بخشی هم عوامل انگیزشی و خودباوری است که در درون فرد وجود دارد.

منبع: مهر